Stor betydelse för staden fick utvecklingen av fiskeindustrin. 1878 öppnades båtlinje mellan Sassnitz och Stettin (tysk stad då, nu polsk). 1891 nådde järnvägsnätet Sassnitz och sedan 1897 har det funnits trafik till Trelleborg. Från 1909 reguljära tågfärjor i samtrafik mellan SJ och tysk motsvarighet. SJ valde att satsa på Trelleborg för utlandstrafik och lät märkligt nog DSB ”härja fritt” på linjen Helsingborg-Helsingör. Fanns ju bara danska färjor på linjen fram till 1955, då privata LB-Färjorna tog upp konkurrensen.
Sassnitz fick stadsrättigheter 1957 under DDR-tiden och i mitten av 1980-talet byggdes ny hamn i Mukran, några km söder om Sassnitz. 1991 flyttades färjetrafiken ut till Mukran.
Efter den tyska återföreningen har mycket renoverats och t.ex. har gamla hotellbyggnader återfått sina tidigare utseende. Nu är det en charmig liten stad, bara 16 km från välkända turistorten Binz.